Dublin 2011

En langhelg med Espen

sunny

I tradisjon tro reiste vi også i år på en liten ferie for å feire bursdagen til Espen. I år gikk turen til Dublin. Vi fløy med Ryanair fra Rygge til Dublin fredag kveld. Flyet var i rute, det var herlig! Tok en taxi fra flyplassen til hotellet vårt, hadde en veldig snakkesalig sjåfør og turen gikk fort. Vi bodde på Hotel St George, et helt fint hotell i 7 Parnell Square, rett ved O'Connel Street- nord for Liffey.

Fredagen endte tidlig, sliten jente og gutt. Lørdagen begynte med en veldig god frokost på hotellet; full irish breakfast. Tenker alltid at det må være fryktelig stusselig å komme som turist hit til Norge og få "norsk frokost". Kneipp med salami på?

Bestemte oss for å gå en liten tur for å se hva området hadde å by på. Jeg hadde ingen anelse i det hele tatt, så det var helt tilfeldig at vi havnet på The Church for å drikke øl i finværet. The Church er en av byens populære severdigheter, de har omlag 600.000 besøkende hvert år, og det er ikke så rart. The Church er nemlig en kirke som er gjort om til en pub. Det at jeg drakk øl i kirka stod også på den uoffisielle listen over ting jeg aldri hadde trodd jeg skulle gjøre, men nå har jeg jaggu gjort det også! Frekt!

WP_000179.jpg WP_000181.jpg

En øl ble til to, to ble til tre, tre ble til fire og etter 4 timer tuslet vi tilbake til hotellet for å hvile. Slitsomt å være alkoholisert! Ville spise italiensk til middag og fant restauranten Mona Lisa. Den finner man om man spaserer langs O'Connel Street og litt sør for Liffey. Veldig god mat! Men jeg ble uvel etterpå og vi tok tidlig kveld.

Søndag hadde Espen bursdag, og min gave til ham, foruten selve turen til Dublin, omvisning på Jameson Destilleriet. Han er glad i whiskey, og det var dette som la grunnlaget for turen. På omvisningen ble han en av de åtte som fikk være med på en større whiskeysmaking en oss andre. Etter endt tur fikk alle en whiskeysmak hver, det var Jameson i forskjellige former; jeg valgte Cranberryjuice med Jameson. Det var ikke så godt, da jeg ikke liker Cranberry. Men det hadde jeg selvfølgelig glemt!

Så Tink, til neste gang; Du liker ikke dette:
Et stykk meget fornøyd bursdagsbarn!

Senere på kvelden var vi klare for å spise en god middag og tok turen til Temple Bar. Valget falt nok en gang på italiensk, denne gang satte vi oss på Italian Corner. Vi hadde akkurat rukket å bestille oss en flaske vin og ta noen slurker av hvert vårt glass før det kom en gjeng brannmenn inn i restauranten og sa vi måtte evakuere. Det brant vegg i vegg!
Hele tre brannbiler var på stedet! Etter mye om og men og frem og tilbake fikk vi gå inn og fortsette måltidet. Er glad vi var tålmodige og ikke forlot stedet, for jeg har aldri smakt maken til Lasagne som den jeg fikk! Den kommer jeg til å drømme om i lang tid fremover. Har aldri vært spesielt glad i Lasagne, men den var guddommelig!

Plutselig begynte det å lukte røyk i lokalet igjen, og brannbilene kom med fulle sirener nok en gang. Det var fortsatt brann i nabobygget! Senere fikk vi vite at en gjøk hadde stått med vinkelsag i leiligheten sin og så hadde det tatt fyr i et annlegg. Ikke prøv dette hjemme! Men denne gangen slapp vi å forlate restauranten da, ironisk nok med tanke på at de sperret av hele kvartalet rundt bygningen;

Vi ble sittende her i timevis og skravle og drikke og kose oss, men så ville de som drev restauranten hjem- de stengte tidlig fordi de ikke kunne ta inn flere gjester pga brannen. Så da gikk vi inn på første og beste pub rundt hjørnet og her var'de liv! Rai rai!

Var rugbykamp mellom Irland og Frankrike, så det var stokkfullt med franskmenn og endel irer. Vi fikk oss noen nye venner i noen franskmenn, selv om de egentlig ikke kunne engelsk. Men de smilte og var hyggelige så det var stas. Var der til de stengte og turet så hjem til hotellet.

Det er slitsomt å reise, men enda mer slitsomt å reise når det gjøres dagen derpå. Men helga var helt fantastisk fin, jeg vil absolutt anbefale Dublin! Sentrum føles veldig kompakt og man kan gå overalt; og det er virkelig puber på en snor der! Blir garantert å dra tilbake senere, et perfekt sted for en langhelg!