Riga 2010

På tur med Espen

- kommer -

Skrevet av Tinken 07:28 Arkivert i Latvia Kommentarer (0)

Nick Cave i London 2009

Det er tre år siden jeg var i London sist, så jeg gledet meg villt til å reise tilbake. Hadde bestilt seng på Palmers Lodge, et veldig fint hostell i et fint strøk som heter Swiss Cottage (Jubilee eller Metropolitan Line). Det som skilte Palmers Lodgde fra andre hosteller jeg har bodd på var at
1. hver seng hadde gardiner/forheng, leselampe og egen oppbevaringsskuff under sengen som man kunne låse.
2. på enkelte rom er det mulig å bestille dobbelseng hvis man ønsker det. Mao så kan kjærester som backpacker sove i samme seng uten at de må ta inn på et dyrt hotell.
+ frokost inkludert

For mer informasjon om hostellet, sjekk ut: http://www.palmerslodge.co.uk/
Jeg anbefaler det virkelig!

Nok om det, jeg flydde fra Rygge fredag kveld og var fremme på hostellet først kl. 23.45 og var trøtt og sliten og gikk rett til sengs. Stod opp tidlig dagen etter og spiste godt med frokost før jeg gikk amokk i Oxford Street. Den nedre etasjen på Top Shop var herlig, det er en avdeling der små designere kan selge klærne sine. Og de fleste av disse klærne hadde et retropreg over seg, som jeg elsker. Dessverre så var ikke alt dette gratis, så jeg endte opp med to topper og en buksedress-sak.

Tok en toalettpause på McDonalds og der skjedde det noe ubehagelig! En mann hadde låst seg inne i en av båsene og stod på dosetet og tittet ned på jentene som satt på do !! ÆSJ! Bestemte meg for å trøste meg selv på Starbucks.

Kl seks dro jeg avgårde til London Eye, hvor jeg skulle møte Magnus som jobbet der. Det er lenge siden vi har sett hverandre, vi regnet omtrent et år. Det er lenge, men det føltes som om det var i går! Vi gikk på en restaurant han anbefalte og spiste middag og drakk sangria. Fikk det mest skitne glasset jeg noen gang har sett, det var til og med mat (?) stivnet på utsiden av det...! Det lovte ikke godt, men maten var god og prisene var hyggelige og omgivelsene var også ok.

Da vi var mette og fornøyde dro vi avgårde til en musicalbar, der Magnus fortalte at det stort sett bare hang dansere, musikalartister og andre. En i klassen hans feiret nemlig bursdagen sin der. Ble skuffa da jeg stod i baren og forsøkte å få en Strawberry Daquiri- de hadde alle ingrediensene men ingen kunne lage den! Ba om sex on the beach, den klarte de heller ikke å lage, så jeg endte opp med rom og cola- dobbel. Etter X antall slike ble jeg glad.

Plutselig kom det en gjeng mer eller mindre tvilsomme karer, som alle trodde var strippere. Mange kunne ikke skjønne hva de gjorde der, da bursdagsbarnet var lesbisk.... Slik så de ut;

Det viste seg at de ikke var strippere, men jeg fikk aldri egentlig helt vite hvorfor de gikk kledd som de gjorde...
Magnus ble så skuffet da det ikke ble noe strippeshow at han truet med å henge seg selv i armen sin...

Dette er Lee. Vi satt og pratet mye med ham, og han var veldig interressert i å høre om det han trodde var Naked People in Norway (jeg sa egentlig Native). Han kunne også bittelitt engelsk tegnspråk. Jeg lærte ham tegnet for bokstaven A på tohåndsalfabetet. Må ærlig innrømme at jeg ikke husker hvorfor.

Senere ble det bestemt at vi skulle dra videre, og da vi stod utenfor utestedet og kavet hele gjengen begynte Magnus og jeg med denne "turninga" vår. Må få filmet det en gang så skal du få se. Tror ikke det egentlig ser så veldig bra ut, men det kom en gjeng folk ut fra puben "vår" og klappet for oss, det var litt stort med tanke på at de var profesjonelle dansere ifølge Magnus.

Vi dro på et veldig posh sted som broren til Jane (bursdagsbarnet) eide. Dette var en ny slags verden for Tinken, med en egen bartender som kom til bordet vårt med en diger isbøtte med mye forskjellige fargerike væsker på flaske og blandet drinker til oss. En fremmed fyr kom også bort og gav meg en flaske moêt. På toalettet var det en egen dame som tørket hendene dine med et håndkle når man hadde vasket seg og hun fikset både hår og makeup hvis det var behov for det!

Alt som skjedde etter dette er sensuret.

An evening with Nick Cave:
Det var jo faktisk dette jeg kom for å oppleve, og jeg ble veldig positivt overrasket. Nick Cave har jo kommet med en ny bok- The death of Bunny Monroe og i den forbindelse har han reist rundt på en turne og lest fra boka og spilt låtmateriale. Jeg trodde at han skulle lese mye og spille svært lite, men det var til min store glede omvendt!

Playlist, slik jeg husker den:
Tupelo
Red Right hand
Lucy
Grinderman

De var utrolig strenge på det med å ta bilder under konserten, så det eneste jeg turte å ta var et før han gikk på scenen..

Før jeg skulle reise hjem slo jeg meg ned i en park i Soho, og spiste god fruktsalat og koste meg i sola (selv om det ikke ser sånn ut...?). Da jeg skulle gå tilbake til Oxford Street oppdaget jeg plutselig den fantastiske vegetarrestauranten som vi spiste på i 2006. Den holder fortsatt stand, og nå vet jeg hvor den ligger og dit skal jeg neste gang!!

Hva er ditt heteste London-tips?

Skrevet av Tinken 12:14 Arkivert i England Kommentarer (0)

herlight herlight, men farligt farligt. Krakow igjen 2009

-kommer-

Skrevet av Tinken 12:15 Arkivert i Polen Kommentarer (0)

Berlin 2009

sunny

-kommer-

Skrevet av Tinken 12:13 Arkivert i Tyskland Kommentarer (0)

Jentetur til Krakow 2009

med Manne og Bekka

Vi jentene bestemte oss for å dra på en liten tur til Krakow. Lite visste vi hva som ventet oss, og det er slettes ikke alt som kan publiseres på denne bloggen. Men litt skal du få lov til å se/høre om!

Vi startet reisen på Gardermoen, noe som ikke er direkte uvanlig for Oslobeboere.
krakow.bmp
Manne og jeg er spente og glade!

Jeg var i det generøse hjørnet og delte mitt beste sjekketriks; sengemidden! Og siden jeg fortsatt er i det generøse hjørnet så kan jeg dele det med leseren også. Du tegner en sengemidd på det du måtte ha tilgjengelig (som jeg har gjort på bildet). Går bort til kveldens utkårede (evnt offer) og spør om vedkommende vet hva det er. Hvis vedkommende ikke vet hva det er, så kan du fortelle ham/hun at det er en sengemidd, og at det finnes millioner av dem i skitne sengetøy. Men heldigvis for vedkommende så har du nettopp vasket ditt. Gi vedkommende tegningen av sengemidden og be han/hun tenke over saken. Har fungert i 2 av 2 tilfeller for min del...

Vel fremme i Krakow tok vi første og beste taxi i retning hostellet. Det viste seg å ikke være bare bare, da store deler av byen var stengt av pga et toppmøte. Men vi fant frem til . Vi bodde på Travellers inn private rooms- adresse;
Na Groblach 8 31-101 Krakow. Dette var mer som en leilighet med flere rom; et-manns, to-manns, tre-manns, ikke et hostel med veldig-mange-mannsrom. Billig og veldig enkelt, men stille og rolig. Kjøkkenfasiliteter og kjøleskap. Nødvendig, da den frokosten som var inkludert i prisen ikke var så mye å skryte av..

Bestemte oss for å ta oss en spasertur ute i "finværet".
Legg merke til politibilen i bakgrunn. Vi så ikke at det var folk i den og stoppet for å prate utenfor. Den var full av polske politifolk som stirret på oss som om vi var fra en annen planet. Vi kunne like gjerne snu, for det var ikke mulig å komme videre på grunn av sperringene. Bestemte oss for å dra til Kazimierz for å spise polsk mat; pierogi. I reiseboka vår stod det nemlig oppført et sted som man "bare måtte dra til", og da gjorde vi det. Selv om det ikke var bare bare...

ff.bmp
Vi gikk og gikk og gikk. Og kom til slutt frem, og dette skulle bli vår største skuffelse på turen. Stedet var bittelite, og veldig kaldt. Bittelite pleier ofte å bety sjarm, men det gjaldt ikke for dette tilfellet. Pierogi var ikke spesielt godt. Men da hadde vi prøvd det, og kunne kose oss med turistmat resten av turen.

Tre jenter kan ikke dra på tur uten å shoppe, det sier seg selv! Vi tok turen ut til Galleria Krakowska, som ikke var det beste og mest spennende senteret jeg har vært på...
Men de hadde karusell!
Og is! Jeg var teit og bestilte kjedelig is mens de to andre fikk store, spennende saker. Men vet du hva? Den som ler sist, ler best. For de fikk så mye krem og saus på isen sin at det ikke var godt engang! Det er med andre ord ikke alltid det er størrelsen det kommer ann på.

På jentetur må man selvfølgelig ut og sjekke livet på byen. Og siden vi enda ikke var klar over hvor billig det var å både spise og drikke ute, gjorde vi som vi pleier hjemme; ta en liten fårs "hjemme".
I Krakow har de sykt mange forskjellige juicetyper i butikken, og vi tok med oss banannektar og kaktusjuice, for å prøve noe mer spennende enn den tradisjonelle appelsinjuicen.

Bekka og Manne- to glade jenter!
Senere denne kvelden fant Rebekka ut at rumpa mi var større enn Krakow. Håper det var pga kaktusjuicen...

Prozak:

På utesteder som Prozak er det veldig vanlig at det er en fotograf som tar bilder hele kvelden og legger ut på utestedet sine hjemmesider. Dette var også tilfelle den ene kvelden vi var her, og vi var mildt sagt skjelvne dagen derpå da vi logget oss inn for å sjekke bildene av oss. Vi slapp heldigvis billig unna;
n752815093..42_3791.jpg n752815093..71_9643.jpg

Men helter om natta, helter om dagen... Vi måtte jo også se på noen av Krakow og omegns severdigheter. Hvis noen av dere som har vært i Krakow reagerer på hvorfor vi ikke dro til konsentrasjonsleire, eller Wawel eller andre ting som er en selvfølge når man er på besøk i byen; så kan jeg opplyse om at alle tre hadde vært i Polen og Krakow før og gjort mange av disse tingene. Så denne gangen valgte vi å ta turen ut til Saltgruvene. Dette viste seg å ikke være bare bare. Den første dagen vi forsøkte å reise ut dit klarte vi rett og slett ikke å finne bussen, til slutt ble det så seint at vi måtte gi oss og heller prøve igjen dagen etter.
Sliten, men glad Manne.
Lettere irritert Tink.
Sinna- Tink.

På andre forsøk gikk det bedre å finne bussen:

Jeg er en sånn person som planlegger litt og tar resten som det kommer. Regnet med at bussen gikk til saltgruvene jeg, så satt bare og slappet av på bussen. Men så havnet vi helt feil...?! Hoppet av bussen og skjønte at vi var veldig langt unna noen saltgruver, og for dette området hadde vi heller ikke noe kart. Fant en veldig hyggelig mann i et eiendomsfirma, han var så snill at han gikk ut på gaten og ledet oss i riktig retning. Spaserte et godt stykke og leita rundt i en liten by, men fant da frem til slutt!
Ble med på en guidet tur i saltminene, guiden var veldig flink og underholdende. Fin tur! Anbefales dog ikke for veldig høye mennesker eller de med klaustrofobi.

Dette er de bildene jeg fikk stjålet fra Facebooksidene til Manne og Bekka, mer fra turen kommer når jeg får lastet inn mine bilder.

Skrevet av Tinken 08:26 Arkivert i Polen Kommentarer (0)

(Innlegg 16 - 20 av 35) « Side 1 2 3 [4] 5 6 7 »