Nick Cave i Edinburg 2008

Dato: 20-24. november 2008
Fly: Norwegian t/r
Overnatting: Castle Rock Hostel

På denne tida i fjor dro jeg til Skotland for å se Nick Cave igjen. Bodde på et ålreit hostel som heter Castle Rock Hostel. Ligger i gamlebyen, i enden av Royal Mile (som alle ender opp å gå i når de er i Skotland), rett ved Edinburgh Castle. Jeg var bare i Skotland i to døgn, og jeg var forferdelig forkjølet og i generelt dårlig form da jeg var der, så jeg rakk ikke så veldig mye. Men jeg vandret opp og ned langs Royal Mile, forsøkte å shoppe i Princes Street (bare synd at jeg nettopp nå fant ut at det er high fashion-shoppingstrøk. Ikke noe for meg), var på en solorundtur i Edinburgh Castle, var på Museum of childhood og oppdaget på bussen derifra at det er i Edinburgh den klonede sauen er å se...?! Det hørtes iallefall slik ut på den sightseeingbussen jeg befant meg på.....

Fra Edinburgh Castle:

I taxien til der Nick Cave skulle spille fikk jeg vite at kona til sjåføren kunne tegnspråk, hun jobbet som... ja hva var det igjen? Vel, samme det, hun kunne iallefall tegnspråk og sjåføren kunne fortelle meg veldig mye om døves hverdag i Edinburgh, og det var jo veldig fint så var det ikke helt løgn det jeg sa til sjefen min; at jeg skulle på studietur til Skotland.

Jeg hadde bestemt meg for at jeg skulle stå helt foran på konserten og møtte opp 1,5 time før dørene åpnet (det var riktignok mer eller mindre ufrivillig, for jeg var der bare 15 min før dørene skulle åpnes, ifølge billetten min). Lang ventetid, men jeg kom meg helt foran! Oppvarmingsbandet var fett, det er første gangen jeg nesten glemmer hvorfor jeg egentlig befinner meg i lokalet. De var et søskenpar fra England som kaller seg for Joe Gidgeon & the Shark. Tror den ene låta deres, DOL kan kjøpes på Itunes. Feks.

Dig yourself!!!

Nick Cave rocket selvsagt, og dette var den feteste konserten jeg har vært på. Fordi jeg stod og har sittet på de andre (bortsett fra i spektrum), og jeg stod helt foran i begynnelsen, men så følte jeg for å trekke meg litt bakover. Ble trangt og varmt!

Hadde dårlig råd, så bestemte meg for å droppe taxi hjemover og heller satse på den lokale bussen som jeg ikke visste hvor gikk ifra, eller hva den kostet. Var smart og fulgte strømmen og kom til en busstasjon, der jeg fikk vite hvilken buss som kunne ta meg tilbake til sentrum og at jeg ikke hadde råd til den.

Noen snille skotter gav meg noen mynter (og det er bare deprimerende å tenke på at det tilsvarte ca 2,30 norske kroner), så jeg fikk en billett og satt meg på bussen. Problemet var nå bare at jeg ikke ante hvilken stopp jeg skulle av på, eller hvor lang tid det tok. Men jeg følte meg passe sikker på at jeg var kjent nok i området der jeg bodde at jeg skulle klare å komme meg av et sted i nærheten! Og etter en god stund fikk jeg øye på Royal Bank of Scotland, trykte på knappen og hoppet av. Problemet er bare at det er ikke èn Royal Bank of Scotland i Edinburg, det er MANGE! Og dette var ikke "min" bank, nei...

Fant en gammel fyr som gikk på kveldstur med hunden sin, og han kunne fortelle meg at det bare var 15 min å gå til Castle, i DEN retningen, så jeg bestemte meg for å droppe taxi og heller spasere de 15 min. 15 min ble til 20, 20 ble til 30 og etter en time kunne jeg endelig skimte Edinburgh Castle i det fjerne. Problemet var bare at jeg var på feil side, mellom meg og Castle var det en helt enorm stor kirkegård! Jeg hadde valget mellom å gå gjennom den, midt på natten, eller bruke noe som føltes som et år på å gå rundt. Jeg valgte det første alternativet, og satte nesten halsen i hjertet da jeg kom på hostellet og oppdaget at kl. var 00.15 !!

Altså, denne kirkegården er skummel nok i dagslys! Tenk deg å gå på den rundt midnattstider!

Var en kort og fin tur til Edinburg, er virkelig nødt til å dra tilbake og se mer av byen og prate mer med hyggelige folk (for dem møtte jeg mange av!).

Skrevet av Tinken 04:36 Arkivert i Skottland Tagged events Kommentarer (0)

Newmarket, England 2008

på guttetur

- Kommer-

Skrevet av Tinken 12:06 Arkivert i England Kommentarer (0)

Jentetur til Paris 2008

med Kjersti

sunny

Dato: 4-8 august 2008
Fly: Norwegian t/r Gardermoen- Orly
Hotell:

Kjersti og jeg hadde kjempefint vær på turen vår og vi rakk å gjøre veldig mye:

Jeg studerer kartet for å finne ut hvordan vi skal komme oss til Hotellet vårt på Montmartre

Vel fremme på hotellet, heisen var så liten at det bare var plass til èn venn og bagasjen hennes, hvilket betydde at jeg som er gammel og skrøpelig tok heisen, mens Kjersti som er ung og sprek måtte gå opp trappene.

Jeg måtte riktignok gå opp alle disse trappetrinnene til Montmartre senere...

Tok en titt på Sacre Ceur.....

... og spiste selvfølgelig crepè! Jeg med kniv og gaffel......

... Kjersti med hele seg.

Vi besøkte erotisk museum:

og Louvre:
Selv om det ikke var store forskjellen....

Kjersti ville så gjerne se Mona Lisa...
... mens jeg som har angst for folkemengder ville bare ut...

Vi var på omvisning på Stade de France.... Paris_2008_104.jpg

Veldig spennende for noen, kjedelig for andre...

Kom en skikkelig regnskur da vi skulle dra derifra...

Snudde meg bort et lite øyeblikk, og hvor havnet Kjersti da....? Sukk!

Vi fikk mange nye venner...
Her er jeg og Gilles i en av våre mange heftige diskusjoner om blant annet fransk vs nederlandsk økonomi og muligheter for at Gilles skulle overleve i Oslo.

Kjersti forteller en interessert lytter om Berit og Børre (han likte faktisk historien)

Pierre og Antonin skjønte ingenting.

Florian, meg og Gilles

Skrevet av Tinken 11:16 Arkivert i Frankrike Kommentarer (0)

København, Danmark 2008

Påskeferie i Kongens København

snow

Fredag:
L.E og jeg stod opp 05.15 og kjørte avgårde til Gardermoen en halvtime senere, etter å ha fulgt fotsporene til en tydelig beruset Ove i snøen. Frokost på Gardermoen før flyet gikk. Stuptrøtte! Tok toget fra Kastrup til sentrum av København. Lunsj. Besøkte første og beste turistinformasjon hvor vi fikk booket oss inn på et hotell i Istedgade. Dro sporenkrets dit og la oss til å sove en liten stund. På veien dit oppdaget jeg Hard rock cafè og presterte å innbille meg at det var Fridays. Senere bestemte vi oss for å avlegge Hard rock (som i mine øyne fortsatt var Fridays) et besøk for å spise middag og drikke MUDSLIDE! Skuffelsen var derfor stor da det, etter å ha tatt en rask titt på drinkkartet, gikk opp for meg at det ikke var Fridays likevel. Hard rock hadde riktignok Mudslide de også, men i form av en shot til 70 kr. Jeg spiste kylling og L.E spiste biff og vi startet på øl (to for en) og strawberry daquiri.

Etterhvert dukket Aina og Anita opp, det var et hyggelig gjensyn med de to flotte damene jeg ble kjent med på Riddu! De er bosatt i Nord-Norge og helt tilfeldigvis på påskeferie i København samtidig med oss. Vi bodde til og med på hotell på hver vår side av samme gate. Verdne er sannelig ikke stor... Vi satt en stund på Fridays- unnskyld; Hard Rock før vi bestemte oss for å flytte på oss. Fant et fabelaktig sted i Knæbrostræde; Retro! Folk jobbet frivillig og alt overskuddet gikk til humanitære formål. Jeg må si at jeg aldri har drukket med så god samvittighet før =) Det var også et fussballspill der, og Aina og jeg spilte landskamp mot to danske karer. Vi tapte alle tre kampene med glans, det viste seg nemlig at gutta pleide å henge på stedet så de hadde spilt fussball før, imotsetning til oss jentene... Men gøy var det! Etterhvert begynte et ungt band å spille god jazzmusikk og kvelden ble perfekt. L.E og jeg var trøtte og slitne og dro og la oss på hotellet da Retro stengte i 2-tida.

Lørdag:
Idag måtte L.E g jeg tidlig opp, for vi måtte flytte ut av hotellet og inn på herberget Sleep in Heaven. Urg! Skuffende, særlig fordi det var langt mer usentralt enn forventet. Ble endel taxiturer, ja. Etterhvert shoppet L.E og jeg litt, fikk prakket på ham en genser som han omtrent har bodd i siden. Og jeg sjøl fikk meg litt dilldall. Både klær og filmer.
Etter shoppinga var vi nødt til å ta en blund på Sleep in Heaven (next to the graveyard....). Slitsomt å stå opp tidlig, hehe! Spiste brunsj på Bjørgs i studiestræde, fabelaktig godt!

På kvelden var vi ute med Aina og Anita igjen, startet med strawberry daquiri på Hard Rock (ta to, betal for en!). Etterpå dro vi på strippeklubb i Istedgade. Det var ikke mye spennende å se siden vi kom rett før stengetid, det eneste som skjedde var da det kom noen andre nordmenn og ba om en frekk øl. Dama i baren kledde av seg nedentil, dro en dildo ned på jekkekrana, tredde seg ned, holdt et ølglass under og begynte å jekke. Frekk øl! Dro videre, ramlet ned en trapp til en ekstrem luguber bar! Luna cafê på hjørnet av Istedgade/Viktoriagade. Helt fabelaktig sted! Hva skal man røyke tjall for når man kan oppleve stemningen på Luna? Jeg bare spør?

Søndag:
Ble vekket av støvsuging og utflytting tidlig på morgenen. Sukk, that's the life of hostels I guess... Spiste frokost, spilte biljard, spill. Retro var stengt, så vi slo oss ned på stedet ovenfor som jeg ikke husker navnet på. Det fancy stedet der man ikke kan være særlig stor for å få plass til å sitte... Vanskelig å finne åpne steder på palmesøndag, men vi fant nå et lite sted med billig mat ogsånt, et sted som var helt ok. I lag med Aina og Anita. Etterhvert bestemte vi oss for å gå på kino, vi så There will be blood. Ålreit! 3 timer lang, men det merket man ikke.

23032008_009_.jpgsnø

snø

Mandag:
Jentene dro avgårde med fly tidlig på morgenen, mens L.E og jeg hadde endel timer å gå på. Vi tok en tur på Erotisk museum og spiste etterpå mat på samme fancy sted i gata ovenfor Retro. På Kastrup fant vi ut at flyet var forsinket 3 timer!!!! Møkklei Norwegian sine 3 timer forseint avganger nå. Var hjemme halv to- kvart på to. Kjempefin tur, dog slitsom. Men jeg skjønte det med at det er deilig å være norsk i Danmark, for det er det virkelig!

Skrevet av Tinken 12:56 Arkivert i Danmark Kommentarer (0)

Riga 2008

I januar 2008 dro mutter og jeg til Riga, Latvia. Begge to var syke og svært reduserte, men vi hadde likevel en hyggelig liten ferie!

Vi bodde i en suite på Centra Hotell i Gamlebyen;

Første kvelden spiste vi på en italiensk restaurant med skikkelig dårlig mat!
Maten var så dårlig at jeg ble slik:
Det som var svært spesielt med dette stedet var bildene på toalettene:
div_022.jpg div_024.jpg
Et lite eksempel på hva som var å se på når man gjorde sitt der inne. Ikke akkurat den type fotografier jeg forventer å finne på en restaurant...

Vi trodde at vi skulle gå glipp av en av Norges håndballkamper, men så viste det seg at sportspuben rett ved hotellet vårt viste landskampen, så da ble det en øl på mor og en cola på tink! Håndballnerder kan ikke gå glipp av kamp, selv ikke på ferie!
Sliten Tink.

div_034.jpg div_033.jpg
Jenter på tur MÅ shoppe, og her tar vi en hvil på den lille cafèen i første etg på Galerija Centrs. Der hadde de en sykt god kake!

Vi var også en tur i operaen (!), og så en ballettforestilling som var en parodi på ballettforestilling. Jeg er ikke så opptatt av ballett, men hvis jeg skulle gått på det igjen så måtte det vært noe sånt noe.
div_061.jpg div_062.jpg
Billettene var ikke avsindig dyre, og det virket som om dette var en vanlig søndagsaktivitet for lokale, der de virkelig tok på seg finstasen!

- mer kommer-

Skrevet av Tinken 12:12 Arkivert i Latvia Kommentarer (0)

(Innlegg 21 - 25 av 35) « Side 1 2 3 4 [5] 6 7 »